Kā pareizi rūpēties par zobu un mutes veselību

Veseli un balti zobi, kā arī svaiga elpa ir faktori, kuri būtiski ietekmē cilvēka pašapziņu un pārliecību par sevi jebkurā dzīves situācijā. Lai iegūtu skaistu smaidu, ik dienu ir jāiegulda darbs un laiks sava mutes dobuma aprūpē. Kādas ir būtiskākās procedūras, kas jāveic, lai lepotos ar skaistiem un veselīgiem zobiem visa mūža garumā? 

Regulāra un pareiza zobu tīrīšana ar birstīti
Labas mutes higiēnas pamatu pamats ir zobu tīrīšana ar birstīti divas reizes vienā: pēc brokastīm un pirms gulētiešanas. Tas izklausās pavisam vienkārši, tomēr pat šajā gadījumā liela daļa cilvēku pieļauj būtiskas kļūdas, kas ilgtermiņā atstāj negatīvas sekas uz mutes un zobu veselību, piemēram, izlaiž tīrīšanas reizes, netīra zobus pietiekami ilgi un neievēro pareizu zobu tīrīšanas tehniku. Tāpēc atgādināsim jau zināmās lietas par zobu tīrīšanu, kuras tomēr gadās aizmirst.
• Zobi jātīra vismaz trīs minūtes, veltot aptuveni 10 kustības katram sektoram (zonai, ko nosedz zobu birste).
• Tīrot zobus, birstīte jātur ieslīpi un jāveic kustības virzienā projām no smaganām.
• Rūpīgi jānotīra zobu priekšpuse, iekšpuse, kožamās virsmas un arī mēle.
• Regulāri jānomaina zobu birste (vismaz ik pēc trīs mēnešiem).

Zobu diegošana pēc tīrīšanas
Pēc zobu tīrīšanas ar birstīti ir ļoti svarīgi tos arī izdiegot. Zobu diegs palīdz atbrīvoties no ēdiena paliekām, kas sakrājas zobu starpās un ar birstīti netiek iztīrītas. Zobu diega lietošana ir īpaši svarīga tiem, kuriem zobi ir cieši viens pie otra. Zobu diegošana uzlabos mutes veselību, mazinās sliktu elpu un aizkavēs bojājumu veidošanos zobstarpu zonās. Zobu diegu jāmāca izmantot arī bērniem, iekļaujot to viņu ikdienas zobu kopšanas rutīnā. 

Zobu higiēnista apmeklēšana
Vismaz 1–2 reizes gadā jāveic profesionāla zobu higiēna zobārstniecībā. Zobu higiēnists ar speciāliem rokas un mehāniskajiem instrumentiem noņem mīksto un cieto aplikumu, kas sakrājies grūti pieejamās vietās un ar kuru netiek galā zobu birste. Regulāra zobu higiēna ir ļoti būtiska, lai uzturētu mutes dobumu veselu, elpu svaigu un novērstu zobu bojājumu rašanos. Zobu higiēna arī palīdz uzturēt zobus baltākus, izvairoties no nepieciešamības veikt zobu balināšanu. 

Regulāra zobu higiēna jāsāk veikt jau 2–3 gadu vecumā, kad mutē parādījušies piena zobi. Zobu higiēnists ne tikai veic piena zobu tīrīšanu, bet arī seko līdzi zobu attīstībai, sniedz padomus un ieteikumus vecākiem par zobu kopšanu mājās, kā arī māca bērnu pašam pareizi rūpēties par saviem zobiņiem. 

Profilaktiskas pārbaudes pie zobārsta
Ļoti būtiski ir izveidot paradumu apmeklēt zobārstu nevis tikai tad, kad zobi jau sāp vai ir acīmredzami bojājumi, bet profilaktiskos nolūkos vismaz reizi pusgadā. Profilaktiskas pārbaudes aiztaupīs gan laiku, gan naudu, kuru vajadzēs ieguldīt, ja palīdzība tiks meklēta tikai tad, kad problēmas jau samilzušas. Profilaktiskās pārbaudes ļoti svarīgas ir bērniem, jo tā viņi pierod pie zobārsta apmeklēšanas, saprot, ka ne vienmēr notiek kaut kas nepatīkams un biedējošs. Ja zobi ikdienā ir pareizi un rūpīgi kopti, tad profilaktiskā pārbaude arī beigsies ar zobu apskati un secinājumu, ka bojājumu nav.

Nelielu bojājumu savlaicīga novēršana
Bailes no zobārsta ir izplatīta problēma, kas liek vilcināties ar vizītes pieteikšanu, lai risinātu jau redzamas un jūtamas zobu problēmas. Vislabāk zobārsta palīdzību meklēt uzreiz, kad ir konstatēta problēma, jo tā varēs ietaupīt līdzekļus, minimizēt manipulāciju apjomu un pasargāt sevi no zoba zaudēšanas. 

Pēc iespējas ātrāka zaudēto zobu aizstāšana
Gadījumos, kad zaudēts viens vai vairāki zobi, pēc iespējas ātrāk jādomā, kā tos aizvietot. Jo ilgāk vieta stāv tukša, jo vairāk problēmu tas radīs un būs sarežģītāk atgūt agrāko zobu funkcionalitāti un estētiku. Zobu aizstāšanai var izmantot gan izņemamas, gan neizņemamas protēzes, ievietot smaganās implantus. Katrs sev piemērotāko un finansiāli pieejamāko variantu var atrast, konsultējoties ar zobu protezēšanas speciālistu.

Zobiem saudzīgs uzturs un dzīvesveids
Mutes un zobu veselību ietekmē arī tas, kādi ir uztura un dzīvesveida paradumi. Saldumi, gāzētie dzērieni, miltu produkti un citi neveselīgie našķi nav tā labākā izvēle zobiem. Kā arī našķēšanās starp ēdienreizēm nav vēlama. Protams, reizi pa reizei tas neko sliktu nenodarīs, bet tai nevajadzētu būt ikdienai. Tāpat jāatceras, ka smēķēšana, alkohola lietošana un citi nevēlami ieradumi atstāj sekas arī uz zobu veselību.