Kā saglabāt veselas acis un labu redzi 

Profilakse ir labākais veids, kā pasargāt sevi no dažādās kaitēm un dzīves kvalitātes pazemināšanās vecumdienās. Par veselību jārūpējas un jādomā tad, kad esam jauni un stipri. Paradumi, ko veidojam un nostiprinām šodien, iespaidos to, kādu dzīvi dzīvosim nākamajās desmitgadēs. Šoreiz nedaudz par acu veselību un redzes kvalitāti. Ko darīt, lai redze būtu laba visa mūža garumā?

Nepārslogot acis ar viedierīcēm
Šajā tehnoloģiju laikmetā, kad viedierīces ir neatņemama daļa no mūsu ikdienas un darba, lielākais izaicinājums ir nepārslogot redzi ar ekrāniem, sabalansēt to lietošanu ar acu atpūtināšanu. Tā ir mūsu katra paša atbildība, kā lietojam ekrānus. Vecākiem ir atbildība par saviem bērniem, lai viņi ekrānus neizmantotu vairāk, nekā viņu vecumā ir rekomendēts. Protams, kādam ekrāni ir darba instruments, bet tad pārējā laikā jāsamazina laiks, ko pavada pie TV, viedtālrunī un sociālajos tīklos. 

Speciālisti atgādina, ka bērniem līdz sešu gadu vecumam pie ekrāniem nevajadzētu pavadīt vairāk par 1-2 stundām dienā, kā arī vienā piegājienā tām ir jābūt ne vairāk kā 20 minūtēm.

Pareizs apgaismojums telpās un pie rakstāmgalda
Acis nogurst ne tikai strādājot un skatoties dažādās ierīcēs, bet darot jebkuru darbu, it īpaši, ja ir sīkas detaļas, uz kurām jākoncentrējas, tad acis vairāk tiek sasprindzinātas. Piemēram, grāmatas lasīšana, rokdarbi un citi hobiji. Lai šīs nodarbes nekaitētu redzei, ir svarīgi izveidot pareizu un pietiekamu apgaismojumu, kā arī dozēt laiku, kas tiek pavadīts šajās nodarbēs, ik pa laikam dodot acīm atpūtu, izvingrinot tās.

Gan skolēniem, gan pieaugušajiem, kuri strādā pie rakstāmgalda, ir ļoti būtiski ierīkot šo vietu ergonomiski, plānot pareizu apgaismojuma izvietojumu. Nekādā gadījumā nevajadzētu lasīt, rakstīt vai darīt citus smalkus darbus krēslas laikā, pie nepietiekama apgaismojumu, jo tas var novest pie redzes pasliktināšanās. Ja ir šādi paradumi, tad pēc laika var būt jūtama negatīva ietekme uz acu veselību.

Regulāras vizītes pie acu ārsta
Jau no pirmajiem dzīves gadiem katram cilvēkam nepieciešams apmeklēt acu ārstu atbilstoši ģimenes ārstu un pediatru noteiktajām vadlīnijām. Bērniem tie ir konkrēti vecuma posmi, kuros jāpārbauda redze. Pieaugušajiem, kuriem nav specifisku sūdzību, ieteicams apmeklēt acu ārstu vismaz reizi piecos gados vai biežāk. Ja ir kādas aizdomas par redzes pasliktināšanos, ja ir simptomi, kas parādījušies un ir traucējoši, rada diskomfortu, tad ar vizīti pie ārsta nevajag vilcināties. Jo agrāk tiek konstatētas problēmas, jo vieglāk tās var novērst vai koriģēt. Apsārtušas acis, miglains, izplūdis attēls, acu graušana, sāpes acīs, attēla dubultošanās un citi simptomi noteikti ir jāpārrunā ar acu ārstu.

Jāsargā acis no traumām
Acis ir ļoti jutīgs un īpašs orgāns. Tāpēc acis jāsarga arī no mehāniskām traumām. Veicot jebkuru darbu, jāpadomā, vai nevar tikt nodarīts kaitējums acīm, vajadzības gadījumā tās jāpasargā ar speciālām brillēm vai masku. Ja darba apraksts paredz acu aizsardzību, tad to nekādā gadījumā nedrīkst ignorēt. 

Arī sadzīves situācijās acis var tikt apdraudētas, tāpēc jābūt uzmanīgiem pret sevi un citiem, lai nepiedzīvotu nepatīkamas acu un citas traumas. Īpaši jāpārrunā tas ar bērniem, jo viņi var nejauši viens otram traumēt acis ar kādu rotaļlietu vai rakstāmrīku.

Sabalansēts un vitamīniem bagāts uzturs
Acis tāpat kā viss pārējais organisms visu nepieciešamo saņem no uztura, ko lietojam. Tāpēc ir būtiski veidot sev sabalansētu un veselīgu ēdienkarti, kurā ir daudz minerālvielām un vitamīniem bagātu produktu. Acu veselībai īpaši būtisks ir A vitamīns, arī E un C vitamīni. Tie ir antioksidanti, kas aizsargā organismu no brīvajiem radikāļiem. A vitamīns ir īpaši nozīmīgs jo tas piedalās redzes procesā. A vitamīns piedalās svarīgu vielu sintēzē un aizsargā acis no ultravioletā starojuma ietekmes. Viens no simptomiem, ka varbūt trūkst A vitamīna, ir tas, ka ir pasliktināta  redze krēslas laikā. 

A vitamīns ir atrodams tādos produktos kā aknas, burkāni, arī citi sarkanie un oranžie dārzeņi, siers. Jāatceras, ka A vitamīns ir taukos šķīstošs, tāpēc šos produktus ieteicams ēst kopā ar eļļām. 

Ja redze tiek īpaši noslogota vai tā pasliktinās, ieteicams arī lietot aptiekās nopērkamos acu veselībai domātos produktus, kuros būs ne tikai A vitamīns, bet arī citi redzei un acīm nozīmīgi vitamīni un minerālvielas.

Stiprināt redzi ar acu vingrinājumiem
Ikvienam vajadzētu apgūt vismaz dažus acu vingrinājumus, ko izpildīt dienas gaitā. It īpaši tiem, kuru redze ir noslogota pie ekrāniem. Acu vingrinājumi palīdz mazināt saspringumu acu muskuļos, ļauj acīm atpūsties un saglabāt labas darbaspējas. Strādājot pie datora vai cita ekrāna, ik pēc stundas vai divām vajadzētu ņemt nelielu pauzi un atpūtināt acis dažas minūtes, veicot vingrinājumus un neskatoties citos ekrānos vai nelasot. Var skatīties tālumā un tad tuvumā. Var izapļot acis, ar skatienu it kā zīmēt zvaigzni. Skatīties no augšas uz leju, no viena sāna uz otru, izkustinot visus acu muskuļus, kas varbūt ilgu laiku atradušies vienā pozīcijā.